@mikakos zaczynasz kombinować jak koń pod górkę i manipulować tekstem ewangelii. najpierw może odnośnie erwah
http://biblehub.com/hebrew/6172.htm jest to według słowników biblijnych nagość, narządy płciowe lub akt wstydliwy związany z seksualnością, ale może oznaczać także np. obszary delikatne, chronione, bo słowo to pojawia się w księgach pozamojżeszowych na określenie ukrytego , wrażliwego terenu wroga.
To raz, a dwa. Na samym początku 19go rozdziału Faryzeusze zwracają się do Pana z pytaniem, "czy wolno oddalić żonę z
dowolnego powodu?". I cały wywód odnosi się do właśnie kwestii "dowolnego" powodu. Prawo boże przekazane za pośrednictwem Mojżesza pozwalało na rozwód w ściśle określonym przypadku, a nie swobodnie wybranym przez męża - dozwalało na rozwód z powodu erwah, którego znaczenie podałem wyżej. Chrystus swój wywód kończy stwierdzniem następującym:
A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę - chyba w wypadku nierządu - a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo.
a więc wyraźnie nawiązuje do erwah, przywracając temu przykazaniu pierwotne znaczenie.
A wcześniej w tej samej ewangelii padają następujące słowa:
Mt 5:17-19 Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić.
Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni.
Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim.
tym przykazaniem najmniejszym, które również przez Chrystusa nie zostało zmienione, zniesione, ale przypomniane w jego pierwotnej formie nie zniekształconej przez tradycję jest to:
5 Moj (pwt) 24:1 Jeśli mężczyzna poślubi kobietę i zostanie jej mężem, lecz nie będzie jej darzył życzliwością, gdyż znalazł u niej erwah, napisze jej list rozwodowy, wręczy go jej, potem odeśle ją od siebie.
to jest część prawa bożego, które tradycja żydowska zmieniła na "dowolny" powód.
a co do karania śmiercią, pamiętaj że prawo interpretuje się w całości, a nie wyrywkowo. oto ten werset:
5 Moj. 17:5-7
5. Wyprowadzisz tego męża czy tę kobietę, którzy popełnili tę rzecz niegodziwą, do twoich bram, i będziesz kamienował tego męża czy tę kobietę, aż umrą.
6. Na podstawie zeznania dwóch świadków lub trzech świadków, skazuje się na śmierć. Nie skazuje się na śmierć na podstawie zeznania jednego świadka.
7. Świadkowie pierwsi podniosą przeciwko niemu swoją rękę, aby mu zadać śmierć, a potem cały lud. i wyplenisz zło spośród siebie.
(BW)
mam nadzieję, że teraz dostrzegasz niedostatki w swym wywodzie. nie musisz się zgadzać ze mną co do joty, ale podstawowe fakty powinnaś przyjać do wiadomości.
"Dlaczego więc teraz Boga wystawiacie na próbę, wkładając na uczniów jarzmo, którego ani ojcowie nasi, ani my sami nie mieliśmy siły dźwigać" (Dzieje 15,10)