Małgorzata pisze:Dragonar pisze:Małgorzata pisze:Jak sam kiedyś powiedziałeś, jesteś niepełny kalwinista
Niepewność w stosunku do Ograniczonego Odkupienia nie ma wpływu na kwestię wolnej lub niewolnej woli.
Jezeli dobrze się orientuję, to kalwinista nie uznaje wolnej woli.
Jedno z najważniejszych kalwinistycznych wyznań wiary, czyli Konfesja Westminsterska mówi o wolnej woli człowieka:
Rozdział 9
Wolna wola
I. Bóg wyposażył człowieka w swobodę wyboru, tak że ani z przymusu zewnętrznego, ani z wewnętrznej potrzeby człowiek nie jest przymuszony do czynienia dobra lub zła.
II. W stanie niewinności człowiek miał swobodę i zdolność, aby chcieć i czynić to, co byłoby dobre i przyjemne dla Boga. Jednak będąc chwiejny, mógł upaść w nieprawość.
III. Konsekwencją upadku w stan grzechu było to, że człowiek utracił całą zdolność czynienia jakichkolwiek duchowo dobrych uczynków, które towarzyszą zbawieniu. Jako człowiek naturalny, jest on martwy w grzechu i całkowicie przeciwny temu, co dobre. Dlatego też nie jest w stanie o własnych siłach nawrócić się do Boga, ani nawet przygotować się do nawrócenia się do Boga.
IV. Gdy Bóg nawraca grzesznika i wyprowadza go z grzechu w stan łaski, uwalnia go od jego naturalnych więzów grzechu i jedynie przez Swoją łaskę umożliwia mu, aby chciał i czynił to, co jest duchowo dobre. Jednak pewne zepsucie pozostaje w grzeszniku. Tak więc jego wola nigdy nie będzie w pełni doskonała i poddana temu, co dobre, ponieważ ma skłonność do złego.
V. Dopiero wtedy, gdy wejdzie w stan chwały, człowiek będzie zdolny do tego, by w swej całkowitej i doskonałej wolności pragnąć tylko i wyłącznie dobra.
Kalwinizm niekoniecznie implikuje fatalizm oraz niewolną wolę - zaprzecza jedynie arminiańskiemu rozumieniu wolnej woli.